پشتیبانی و دانلود

طراحان گرافیک برای صفحه‌آرایی، نخست از متن‌های آزمایشی و بی‌معنی نشان دهند که صفحهٔ طراحی یا صفحه‌بندی شده است

s f

[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='12' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
اطلاعات تماس
[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='18' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
شیراز,خیابان طالقانی ساختمان شفا
[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='10' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
شیراز
[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='10' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
youremail@yourdomain.com
[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='10' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
09123235263
[mkdf_separator type='normal' position='center' border_style='solid' color='' width='' thickness='60' top_margin='0' bottom_margin='0' ]
Follow Us

وکیل خانواده تهران | سرور ثانی نژاد

شرایط فسخ نکاح چیست

شرایط فسخ نکاح

شرایط فسخ نکاح

فسخ نکاح چیست؟

یکی از مواردی که باعث می شود عقد میان زوجین باطل بشود فسخ نکاح است.به یاد داشته باشید فسخ نکاح با طلاق متفاوت است.  و همچنین در قانون مدنی شرایط فسخ نکاح نیز پیش بینی شده است.  در واقع در شرایطی می توان تقاضای فسخ ازدواج را از دو طرف دید که یکی از طرفین دارای عیوبی باشند که از نظر قانون و فقه هر کدام از آنها شناخته شده باشند.  و این در شرایطی می باشد که عیوبی که برای فسخ نکاح مطرح شده چه از سمت زن و چه مرد  ثابت بشود.

 مورد های فسخ نکاح از سمت آقا

عیب های مربوط به زن در ماده ۱۱۲۳ قانون مدنی مشخص شده است و به موجب آن اگر این عیب ها در موقع عقد و ازدواج مشخص شده باشد و زوج بدون آگاهی از آن با خانم ازدواج کرده باشد در این شرایط قانون حق فسخ نکاح را به مرد خواهد داد.
  • قرن: استخوانی است در فرج زن قرار دارد که مانع جماع می‌گردد.
  • جذام: بیماری خوره.
  • برص: نوعی بیماری پوستی‏ که بر اثر آن لکهای معمولاً بزرگ سفید یا سیاه در بدن پدید می‏ آید.
  • افضاء: یکی شدن مجرای بول و حیض را اِفضاء می‌گویند.
  • زمین‌گیری
  • نابینایی از دو چشم.
فسخ نکاح

فسخ نکاح

موارد فسخ نکاح از سمت خانم

عیوب مربوط به مرد در ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی مشخص شده است و به موجب آن هر موقع مرد وقتی مرد دارای عارضه ای باشد که از انجام اعمال زناشویی نا توان باشد  در این صورت قانون به خانم حق می دهد.
  • عنن: ناتوان بودن مرد در نعوظ و یا اختلال نعوظ به شرط آنکه بعد از گذشت مدت یک سال از تاریخ رجوع زن به دادگاه، رفع نشود. عنن در زملنیکه که بعد از عقد ایجاد شود نیز زن را صاحب حق فسخ نکاح می‌کند.
  • خصاء: که عارضه مربوط به اخته شدن مرد است.
  • مقطوع بودن آلت تناسلی.
اگر آقا هرکدام از اختلالات بالا را دارا باشد، در آن صورت زن حق فسخ یک طرفه را دارا می باشد.     نکته :حق فسخ نکاح به دلیل عیوب زن، برای جلوگیری از ضرر مرد است. اگر عارضه و عیب مرد با عمل جراحی از بین برود و یا وسایل درمانی فسخ نکاح به خودی خود مبنای خود را از دست می دهد.  

شرط کردن صفتی خاص در زوجین

هر کدام از طرفین و زوجین که در هنگام ازدواج امری خاص را شرط کرده باشند و شخص مقابل با تدلیس و فریب کاری در نکاح اعلام کرده باشد آن شرط را دارد، اما معلوم شود که این ویژگی را نداشته است در این صورت برای طرف مقابل حق فسخ نکاح به دلیل تدلیس به وجود می آید. مثلا اگر قبل از ازدواج مشخص شده باشد که زوجه باکره است و بعد مشخص شود که زوجه باکره نبوده مرد می تواند درخواست فسخ نکاح را دهد.

مراحل قانونی درخواست فسخ نکاح چیست؟

اگر هر کدام از طرفین درخواست فسخ نکاح را دارند لازم است سریعا درخواست خود را رسمی و ثبت کنند. در این راه شما می توانید با گرفتن وکیل و تبت دادخواست در دفتر الکترونیک قضایی مراجعه کنید . و ئفتر خدمات قضایی پس از ثبت دادخواست آن را به دادگاه صالح ارجاع می دهد. دادگاه برای شما جلسه رسیدگی در نظر می گیرد ، و دلایل شمارا برای فسخ نکاح تماما مورد بررسی قرار می دهد، و اگر لازم باشد شخص مقابل را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد.

قوانین  و شرایط فسخ نکاح

  • بعد از فسخ نکاح، زوجه باید همانند طلاق عده نگه دارد.
  • حق فسخ قابل اسقاط است و فرد می‌تواند از حق خود صرف نظر نکند.
  • حق فسخ نکاح به وراث منتقل نمی‌شود.
  • خیار فسخ فوری است و اگر فورا بعد از اطلاع از آن استفاده نشود این اختیار از بین می‌رود. مدت زمان مذکور بر طبق عرف تعیین می‌شود.
  • فسخ عقد نکاح به رضایت طرف مقابل نیاز ندارد و یک‌طرفه قابل اجرا است.
  • فرد صاحب حق فسخ باید بالغ، عاقل و رشید باشد.
  • اجرای فسخ به تشریفات نیاز ندارد اما باید در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت شود.
  • مهریه در فسخ نکاح به نزدیکی زوجین وابسته است.
  • فسخ نکاح به علت جنون در حالتی امکان‌پذیر است که یکی از طرفین از جنون دیگری در هنگام ازدواج اطلاع نداشته باشد و اگر مطلع بوده باشد امکان فسخ نخواهد داشت.
  • زن در صورتیکه مرد پس از ازدواج دچار جنون شود حق فسخ خواهد داشت اما اگر زوجه بعد از نکاح دچار جنون شود مرد حق فسخ نکاح را نخواهد داشت.

 تفاوت طلاق با فسخ نکاح

  •  طلاق مشخص به تشریفات خاص و شرایط خاصی است مثل اجرای صیغه  و حضور دو شاهد عادل مرد ولی فسخ نکاح تنها به اراده صاحب حق انجام می گیرد. طبق  (ماده ۱۱۳۲ قانون مدنی) و تنها کافیست به اطلاع طرف مقابل برسد.
  •  طلاق معمولا از اختیارات مرد است و خانم در موارد کاملا خاص میتواند طلاق بگیرد اما در فسخ نکاح اوضاع کاملا متفاوت است و اگر زن صاحب حق باشد می تواند عامل فسخ نکاح باشد.  در حالی که فسخ نکاح ممکن است از جانب زن نیز واقع شود.
  • اگر طلاق بین زوجین سه بار اتفاق بیافتد دیگر نمی توانند با هم ازدواج کنند مگر با آمدن محلل اما در فسخ نکاح هر چند باری که اتفاق بیافتد ایجاد حرمت نمی کند.
  • در طلاق رجعی شوهر می‌تواند در زمان عده به همسر خود رجوع کند،
اما در فسخ ازدواج امکان رجوع وجود ندارد، و تشکیل دوباره خانواده جز با نکاح جدید ممکن نیست.
  • طلاق مخصوص نکاح دائم است،
ولی موارد فسخ ازدواج در دائم و منقطع یکسان است
  • در صورتی که مرد پیش از نزدیکی زن خود را طلاق دهد، زن مستحق نصف مهریه است ،
ولی در فسخ ازدواج زن حق مهریه ندارد، مگر در صورتی که موجب فسخ، عنن باشد که زن مستحق نصف مهریه است.
  • پیش از وقوع طلاق باید از دادگاه حکم یا اذن گرفته شود، دادگاه در موارد درخواست طلاق، طرفین را به واحد مشاوره و یا داوری ارجاع می دهند.
ولی فسخ نکاح نیاز به این اقدام ندارد و رسیدگی دادگاه محدود به احراز وجود حق فسخ است و تکلیفی در باب اصلاح زوجین و ارجاع به داوری ندارد.
  • صیغه شرعی طلاق در صورتی درست است که شرایط خاصی در زن موجود باشد،
ولی رعایت این ترتیب در فسخ نکاح شرط نیست . به عنوان مثال فسخ ازدواج در دوران عادت زنانگی و نفاس زن ممکن است. در حالی که طلاق زن در این دوران درست نیست.
شرایط فسخ نکاح چیست

شرایط فسخ نکاح چیست

 ثبت رسمی فسخ نکاح چگونه است

فسخ ازدواج  امری یک‌طرفه  میباشد و برای انجام آن نیازی به رضایت طرف مقابل نمیباشد. در واقع دارنده حق فسخ برای این کار ملزم به رعایت تشریفات خاصی نیست و فقط با گفتن لفظ یا انجام عملی که بر آن دلالت داشته باشد، نکاح را فسخ می‌کند. اما ثبت رسمی آن همانند ازدواج و طلاق الزامی است. به این منظور باید به دادگاه مراجعه و پس از صدور حکم مربوط از سوی دادگاه، فسخ نکاح را در دفاتر ازدواج و طلاق ثبت کرد.

تکلیف مهریه درنکاح فسخ شده چه می شود؟

  • اگر حکم فسخ  از سوی دادگاه صادر و قطعی شود و بین زوجین نزدیکی واقع نشده باشد زن مستحق مهریه نخواهد بود.
مگر اینکه فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد (عنن) باشد .
  •  اگر بین زوجین نزدیکی واقع شده باشد و ازدواج فسخ شده زن مستحق مهرالمثل است نه مهریه ای که در عقدنامه توافق شده و به تعبیر حقوقی مهرالمسمی است.
پس مهریه در فسخ ازدواج وابسته به نزدیکی زوجین است. در چه شرایطی فسخ نکاح ممکن است؟ آگاهی داشتن به وجود عیب ، مانع از حق فسخ است. هر یک از طرفین که قبل از عقد بداند که طرف مقابل یکی از عیوب مذکور را دارد ، دیگر بعد از عقد حق فسخ کردن را نخواهد داشت .  بدلیل اینکه مبنای ایجاد حق فسخ آن است که اشخاص دچار ضرری نادانسته و ناخواسته از جانب طرف دیگر نشوند .حال اگر خود شخص با علم و آگاهی نسبت به عیوب طرف مقابل اقدام به انعقاد عقد کرده باشد ، دیگر نمی توان حق فسخی را برای او در نظر گرفت .

جمع بندی فسخ نکاح

حق فسخ نکاح یک حق فوری است به موجب این منظور در صورتی که یکی از زوجین متوجه بشود طرف مقابل دارای یکی از عیوب مذکور در قانون مدنی است ، همان وقت باید اقدام به فسخ نکاح  کند . و بعد از گذشت مدتی دیگر نمیتوان بر حسب ابن عیوب ادعای حق فسخ کرد. جهت اخذ وکیل و مشاوره با وکیل طلاق با ما در ارتباط باشید22350512 و 09124357415

ارسال یک نظر